Social

Cele mai grave accidente aviatice cu implicarea unor companii din Moldova

După prăbușirea în Coasta de Fildeş a avionului An 26B al companiei Valan International Cargo Charter SRL, în urma căruia patru persoane au murit, iar şase au fost rănite, mold-stret.com a realizat o retrospectivă a catastrofelor aeronautice cu implicarea aparatelor de zbor ale unor companii din Moldova.

11 August 1979

Pe 11 August 1979, un avion Tu-134 al filialei din Moldova a companiei sovietice Aeroflot ce opera pe ruta Chelyabinsk-Voronezh-Chișinău s-a ciocnit la altitudinea de 8.400 metri, în apropiere de Dneprodzerjinsk, Ucraina cu un alt Tu-134, de pe cursa Tașkent-Minsk.

Controlorul de trafic aerian a observat că avioanele se aflau pe un curs intersectat și a ordonat ca avionul Tu-134, de pe cursa Tașkent-Minsk să urce la 9.000 de metri. Controlorul a auzit un răspuns, care însă era o transmisie radio de la alt avion, iar Tu 134 de pe cursa Tașkent-Minsk a rămas la aceeași altitudine. Într-o zonă cu nori, ambele avioane s-au ciocnit şi s-au prăbuşit.

Toate cele 94 de persoane de la bord au murit. La fel şi cei 77 de pasageri şi şapte membri ai echipajului avionului de pe cursa Tașkent-Minsk, printre victime fiind și echipa de fotbal sovietică (acum uzbecă) Pahtakor, din Taşkent. În acest accident aviatic au murit şi 36 de copii.

Autorităţile sovietice nu au anunţat oficial despre tragedie. Abia peste o săptămână după catastrofă s-a anunţat despre moartea echipei de fotbal. O versiune ce a circulat şi în epoca sovietică şi după, e că tragedia s-a produs din cauza serviciului antiaerian militar sovietic care ar fi doborât avioanele pentru că au ajuns fără voie de asupra unor obiective militare.

9 ianuarie 2007

Pe 9 ianuarie 2007, un An 26B-100 al companiei moldoveneşti Aeriantur-M Airlines a fost distrus într-un accident lângă Baza Aeriană americană Balad, la 80 kilometri de Bagdad, Irak. Din cei 30 de pasageri și cinci membri ai echipajului, doar un pasager turc a supraviețuit accidentului. Avionul transporta muncitori-constructori turci din orașul Adana din sudul Turciei.

Oficialii din Irak au susţinut că accidentul a fost cauzat de condițiile meteorologice nefavorabile, însă alte surse susțin că acesta este o acoperire și avionul a fost doborât de o rachetă.

Armata islamică din Irak a declarat atunci pe un site web cunoscut de către insurgenți că soldații ei „au deschis focul într-un avion care încearcă să aterizeze la baza americană de lângă Balad”. Autenticitatea declarației, datată cu 10 ianuarie 2007, nu a putut fi verificată pentru că nu a fost menţionat tipul avionului sau nu au oferit alte informații despre el.

5 septembrie 2005

Pe 5 septembrie 2005, un An 26B al companiei Aerocom cu 11 persoane la bord (patru membri ai echipajului și șapte pasageri) a lovit un copac şi a luat foc, în timp ce ateriza pe aeroportul din Isiro-Matari, Republica Democratică Congo. Accidentul s-a produs din cauza ceţii, iar toate persoanele de la bord au murit. Avionul aparţinea companiei Galaxy, care a făcut afaceri ca Kavatshi sau Kavatsi Airlines. Aparatul de zbor a fost închiriat de la Aerocom în noiembrie 2003. În septembrie 2004, certificatul de navigabilitate al avionului a expirat, dar a continuat operațiunile în Congo.

23 martie 2003

Pe 23 martie 2003, avionul cargo Ilyushin Il-76, care aparținea companii aviatice moldovenești Airline Transport, s-a prăbuşit în lacul Victoria, imediat după decolarea de pe aeroportul din Mwanza, Tanzania. Toate cele opt persoane de la bord au decedat.

Aparatul de zbor fusese închiriat pentru a transporta 50 de tone de fileu de pește din Mwanza în Osijek, Croația. Avionul urma să facă opriri de alimentare cu carburant la Khartoum (Sudan) și Benghazi (Libia). Avionul a fost configurat pentru o greutate la decolare de 174 tone, dar greutatea reală era de 182 de tone, adică depăşea limita.

Ancheta a arătat că catastrofa s-a produs din cauza că echipajul (probabil ca urmare a oboselii) nu a reușit să monitorizeze altitudinea și să reacționeze corect la scurt timp după decolare, când avionul a început să coboare în viteză, iar piloţii au încercat o manevră bruscă de urcare, dar au atins suprafaţa apei.

17 ianuarie 2003

Pe 17 ianuarie 2003, Antonov An-24B, deţinut de compania moldovenească Tiramavia, (exploatat de Aerocom), cu şapte persoane la bord, s-a prăbuşit pe un deal împădurit din Gabon. Avionul decolase de pe aeroportul Brazzaville din Congo şi zbura spre Douala din Camerun. Deasupra Gabonului, echipamentul de navigație a eșuat. Pilotul a ocolit orașul Ndjolé din Gabon de patru ori, iar l-a al cincilea sa prăbușit într-un deal împădurit.

Aeronava a fost închiriată iniţial companiei congoleze Pont Aviation Limited, dar contractul a fost anulat după ce compania a intrat în dificultăți financiare, iar avionul urma să fie transferat unei alte companii congoleze.

Aminti că patru cetăţeni ai Republicii Moldova au murit, iar doi au fost răniţi, după ce un avion cargo s-a prăbuşit, sâmbătă dimineața în Oceanul Atlantic, imediat după decolarea de pe aeroportul din Abidjan, în Coasta de Fildeş. 

Avionul ar fi decolat în condiţii meteo nefavorabile, iar presa locală vorbeşte chiar de o decolare pe timp de furtună. La bord se afla un echipaj din 10 persoane, dintre care şase cetăţeni ai Republicii Moldova şi patru francezi.


Vizualizări: